Stowarzyszenie Doradców Szkolnych i Zawodowych Rzeczypospolitej Polskiej

XXXV Konferencja Szkoleniowa SDSiZ RP 2025 – streszczenia

Prelekcje

 

Jacek Brzeziński – PSZ – Ustawa o promocji Zatrudnienia 

 

Wystąpienie przedstawia realizację poradnictwa zawodowego w publicznych służbach zatrudnienia. Ponadto zaprezentowane zostaną najbardziej istotne zmiany przepisów dotyczących poradnictwa zawodowego w PSZ, wprowadzone Ustawą z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia, do których należy między innymi zwiększenie dostępności usług dla osób niezarejestrowanych.

 

Eliza Gryszko  – Innowacje społeczne – źródło narzędzi służących zmianie

Czym jest ekosystem innowacji społecznych i jego główne filary? Jak powstają innowacje społeczne, kto je tworzy i rozwija? Jakie rozwiązania są skuteczne i jak je włączyć do pracy osób wspierających innych w zmianie/rozwoju zawodowym? Czy innowacje są odpowiedzią na wyzwania rynku pracy? Prezentacja rozwiązań gotowych do wykorzystania przez doradczynie i doradców zawodowych. Poruszę temat: aktywizacji zawodowej osób dojrzałych, reskillingu i upskillingu, rozwoju kompetencji przyszłości, pracy w różnorodnym zespole, angażowania pracodawców w proces zmiany zawodowej pracowników.

Sylwia Korycka-Fortuna „Zmiana: od kryzysu do działania — jak wspierać klientów w procesie transformacji zawodowej”

W świecie, gdzie zmiana zawodowa stała się codziennością, doradcy zawodowi coraz częściej mierzą się z pytaniem: jak towarzyszyć klientom, którzy wahają się, blokują lub utknęli w fazie oporu. Podczas krótkiego wystąpienia porozmawiamy o tym, jak rozumieć mechanizmy oporu przed zmianą i jak rozpoznawać sygnały gotowości do działania. Zastanowimy się, jak łączyć pracę na faktach z pracą na emocjach, by lepiej wspierać klientów w budowaniu motywacji i poczucia wpływu. Spotkanie ma na celu zainspirować do refleksji nad tym, jak doradca może być przewodnikiem w procesie, który zawsze pozostaje indywidualny.


Warsztaty popołudniowe (fakultatywne)

Zapoznanie uczestników z narzędziem/grą RPG „Z jaskini na szczyt”:

RPG – narzędzie, które pobudza kreatywność, porusza wyobraźnie i pozwala rozwijać kluczowe kompetencje, wprowadzenie do rozgrywki: cele oraz elementy składowe bezpłatnej gry „Z jaskini na szczyt” i ich zastosowanie, etap I rozgrywki – źródła inspiracji, przebieg, rezultaty i ich praktyczne wykorzystanie, etap II rozgrywki – jak poprowadzić grę, by rozwinąć przydatne kompetencje?

wwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwww

Warsztaty

Wiktor Wołoszko – gra „Labolatorium konfliktów”

W ramach naszego warsztatu:

  • Zagramy w grę szkoleniową Laboratorium konfliktu i krótko ją omówimy.
  • Zastanowimy się jak możesz wykorzystać tę grę w swojej praktyce.
  • Wspólnie wskażemy narzędzia trenerskie, których użyłem przy prowadzeniu gry i ocenimy możliwość ich zastosowania w Twoich projektach.

 Opis gry szkoleniowej Laboratorium konfliktu

„Laboratorium konfliktu” to gra symulacyjna, która wprowadzi uczestników w świat dyplomacji i pertraktacji pomiędzy pięcioma państwami. Złożona konfiguracja możliwych konfliktów i paktów reprezentantów rządów czyni rozgrywkę niepowtarzalną i wciągającą.

Projekt gry bazuje na koncepcji źródeł konfliktu Moore’a. Poprzez rozgrywkę uczestnicy mają okazję nie tylko doświadczyć różnych typów konfliktów, ale także przetestować różne metody ich rozwiązywania. Przed rozgrywką możesz omówić z uczestnikami różne typy konfliktu i adekwatne sposoby radzenia sobie z nimi. Gra może także poprzedzać część merytoryczną warsztatu i łączyć ją z omówieniem rozgrywki.

Gra sprawdzi się w sytuacjach, których chcesz pomóc uczestnikom podchodzić do rozwiązywania konfliktów bardziej zadaniowo niż emocjonalnie. Gdy chcesz mówić o konfliktach jako szansach.

Cele:

  • Uświadomienie istnienia różnych typów konfliktów i doświadczenie ich specyfiki.
  • Przetestowanie różnych metod radzenia sobie z konfliktem i weryfikacja ich skuteczności w zależności od typu źródła konfliktu.

Gra Laboratorium konfliktu może być także z powodzeniem wykorzystane w ramach Assesment czy Development Centre (AC/DC). Dostarczy Ci bogatego materiału do obserwacji umiejętności: komunikacyjnych, negocjacyjnych, wpływania na innych, kontroli emocji, itp.

Przemysław Rajchel  – Diverse Minds 
Diverse Minds to gra szkoleniowa, stworzona z myślą o rozwijaniu kompetencji w zakresie zarządzania różnorodnością w zespołach. Ta dynamiczna symulacja pozwala uczestnikom doświadczyć wyzwań i korzyści płynących z pracy w środowisku wielopokoleniowym i wielokulturowym, przekształcając potencjalne bariery w realne atuty organizacji.
Gra Diverse Minds symuluje środowisko biznesowe, w którym uczestnicy wcielają się w role osób decyzyjnych, odpowiedzialnych za budowanie i zarządzanie zespołami. Głównym celem jest wyposażenie odbiorców szkoleń w praktyczne narzędzia oraz wiedzę niezbędną do efektywnego wykorzystywania różnic w zespole. Uczestnicy mierzą się z zagadnieniami takimi jak:
•    Zarządzanie wiekiem: Zrozumienie specyfiki różnych pokoleń i efektywne wykorzystanie ich mocnych stron.
•    Różnorodność kulturowa: Radzenie sobie z różnicami w stylach komunikacji, wartościach i sposobach pracy wynikającymi z odmiennych środowisk kulturowych.
Uczestnictwo w grze Diverse Minds przynosi wymierne korzyści, zarówno na poziomie indywidualnym, jak i organizacyjnym:
•    Praktyczne doświadczenie: Uczestnicy zdobywają praktyczne umiejętności w bezpiecznym środowisku symulacji, co pozwala na testowanie różnych strategii bez ryzyka w realnym miejscu pracy.
•    Zrozumienie i akceptacja: Gra pomaga przełamać stereotypy i budować empatię, zwiększając zrozumienie dla odmiennych perspektyw i wartości.
•    Efektywna komunikacja: Rozwija umiejętności komunikacyjne, niezbędne do współpracy w zróżnicowanych zespołach.
•    Wzrost innowacyjności: Uczy, jak wykorzystać różnorodność jako źródło kreatywności i innowacyjnych rozwiązań, prowadzących do lepszych wyników biznesowych.
•    Zwiększone zaangażowanie: Promuje kulturę włączania, w której każdy pracownik czuje się doceniony i zaangażowany, co przekłada się na wyższą produktywność i retencję talentów.
•    Optymalizacja procesów decyzyjnych: Pokazuje, jak różnorodność perspektyw może prowadzić do szybszych i trafniejszych decyzji biznesowych.
Diverse Minds to idealne narzędzie dla osób, które chcą aktywnie rozwijać liderów i zespoły, budując silną, inkluzywną kulturę organizacyjną, zdolną sprostać wyzwaniom współczesnego rynku pracy.

Michał Szulc – Symulacja Business PLAY

Symulacja Business PLAY to profesjonalne narzędzie szkoleniowe w formie edukacyjnej gry planszowej, wiernie odzwierciedlające realia prowadzenia firmy. Łączy w sobie elementy rozrywki i rywalizacji z intensywnym treningiem kompetencji menedżerskich. Uczestnicy rozwijają myślenie strategiczne, ćwiczą podejmowanie decyzji, zarządzanie finansami i zespołem, uczą się negocjacji oraz poznają podstawy prawa cywilnego i prawa pracy.
Gra oparta jest na metodzie experiential learning, czyli uczeniu się przez doświadczanie, zgodnie z Cyklem Kolba. Uczestnicy mierzą się z realnymi wyzwaniami biznesowymi, samodzielnie wyciągają wnioski, a następnie otrzymują feedback i teoretyczne uzupełnienie od trenera. W kolejnym etapie mają szansę zastosować zdobytą wiedzę w praktyce – najpierw w dalszej rozgrywce, a potem w rzeczywistym środowisku pracy. Business PLAY to również skuteczne wsparcie w procesie aktywizacji zawodowej osób bezrobotnych. Tematy takie jak zakładanie działalności gospodarczej, aspekty prawne czy księgowe mogą być przekazywane w angażujący i przystępny sposób – bez konieczności sięgania po tradycyjne formy wykładu.
Symulacja natychmiast angażuje uczestników, przenosząc ich do świata konkurujących ze sobą firm, w którym kluczowe są planowanie, analiza i trafne decyzje. Osoba prowadząca ma pełną kontrolę nad przebiegiem rozgrywki – może modyfikować jej bieg, wprowadzając do niej istotne treści i konteksty dopasowane do potrzeb grupy.

DODATKOWO W DZIEŃ WARSZTATOWY:

Dodatkowo, w ramach naszego spotkania na konferencji:

  • Spotkasz się z autorami gier szkoleniowych

Bezpośrednie rozmowy z praktykami, którzy na co dzień projektują i prowadzą gry. To okazja, by zdobyć konkretne wskazówki, zapytać o gry – a może zainicjować nowy wspólny projekt?

  • Odwiedzisz stoiska z grami edukacyjnymi

Dotknij, obejrzyj, przetestuj – i od razu zdecyduj, które narzędzia sprawdzą się w Twoim stylu pracy i przy Twoich grupach.

  • Otrzymasz niespodzianki i zniżki na nasze gry szkoleniowe

Uczestnictwo w konferencji to inwestycja, która się zwraca! Czekają na Ciebie bonusy przygotowane z autorami gier – rabaty, upominki i dostęp do dodatkowych materiałów.