XXXII Konferencja Szkoleniowa Stowarzyszenia Doradców Szkolnych i Zawodowych RP „Razem można więcej – osieciowani w doradztwie” – komunikat
W dniach 23–24 września 2022 roku w Warszawie odbyła się w formie stacjonarnej XXXII Konferencja Szkoleniowa Stowarzyszenia Doradców Szkolnych i Zawodowych RP „Razem można więcej – osieciowani w doradztwie”.
Organizatorem konferencji było Stowarzyszenie Doradców Szkolnych i Zawodowych RP. W roli partnerów wystąpili: Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Technologii Eksploatacji w Radomiu, Instytut Badań Edukacyjnych w Warszawie, Progra Sp. z o.o.(Gdańsk), Akademia Webinaru, Mapoqa Karier, Katalys Education, Experience Corner, Competence Game.
Głównym celem konferencji było pokazanie efektów współpracy, tzw. „dobrych praktyk”, doradców zawodowych w różnych regionach kraju i prezentacja efektów oraz dobrych praktyk stąd wynikających.
Wydarzenie podzielone było na dwie części. Pierwsza część miała charakter wykładowy i była prowadzona w formie prelekcji i prezentacji. Druga część miała formę szkoleniową, praktyczną, która pozwalała na zapoznanie się z nowymi podejściami i narzędziami w pracy doradczej.
XXXII Konferencja Szkoleniowa poprowadził Tomasz Magnowski Przewodniczący Stowarzyszenia Doradców Szkolnych i Zawodowych RP. W konferencji udział wzięło ponad 60 doradców zawodowych reprezentujących różnego typu szkoły, poradnie psychologiczno-pedagogiczne, urzędy pracy, uczelnie wyższe i instytuty naukowe.
Fot. 1. Uczestnicy XXXII Konferencja Szkoleniowa Stowarzyszenia Doradców Szkolnych i Zawodowych RP „Razem można więcej – osieciowani w doradztwie”
Konferencję rozpoczęły prezentacje laureatów Ogólnopolskiego Tygodnia Kariery (OTK 2021) i konkursu „Niebanalnie o doradztwie 2022” – kluczowych inicjatyw organizowanych przez Stowarzyszenie Doradców Szkolnych i Zawodowych RP.
Merytoryczną część konferencji zainicjowała prezentacja przygotowana przez przedstawicieli Zarządu Głównego SDSiZ RP: dr Ewę Dębską, Martę Koch-Kozioł, dr Monikę Mazur-Mitrowską, dr. Mirosława Żurka, w takcie której przedstawiono wyniki pilotażowych badań ankietowych: „Potrzeby szkoleniowe doradców zawodowych i stan realizacji doradztwa zawodowego w szkołach i placówkach edukacyjnych w Polsce”.
Agnieszka Dobbek-Szuta z PPP nr 24 w Warszawie w swoim wystąpieniu pt.: „Siła networkingu – dlaczego warto tworzyć grupy rozwojowe dla specjalistów?” opowiedziała o procesie tworzenia sieci współpracy, dzieląc się w trakcie wystąpienia swoimi doświadczeniami w zakresie planowania i organizowania spotkań sieciowych oraz gromadzenia bazy zasobów doradczych.
Kolejna prelegentka – Anna Skrzydłowska podjęła się omówienia zagadnienia projektowania kariery w kontekście burzliwych zmian współczesnego świata, w oparciu doświadczenia Jaworznickiego Forum Doradztwa Zawodowego.
Dwie doradczynie metodyczne: Urszula Zblewska i Maria Eiselt opowiedziały o „Sopockim „know-how” na doradztwo zawodowe” oraz podały ciekawe przykłady i sposoby realizacji zagadnień z zakresu doradztwa zawodowego na lekcjach przedmiotowych historii i wiedzy o społeczeństwie.
O nowych rozwiązaniach w doradztwie zawodowym opartym na pozytywnym myśleniu, rozwoju i motywacji w kontekście doświadczeń Gdyńskiej Sieci Doradztwa Zawodowego opowiedziały: Katarzyna Abramowicz Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 1 w Gdyni i Agata Szmeja Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 2 w Gdyni.
Panie Bogna Frąszczak i Natalia Kaszkowiak z Centrum Doradztwa Zawodowego dla Młodzieży w Poznaniu w swoim wystąpieniu pt.: „O doradztwie zawodowym nieco inaczej” omówiły działania swojej placówki w kontekście przedsięwzięć opartych na współpracy i nowatorskich projektach, przedstawiły inicjatywy i pomysły odnoszące się do wspierania młodzieży stojącej przed wyborem dalszego kształcenia.
Nowe podejście do diagnozowania kompetencji zaprezentował Filip Tomaszewski z Competence Game w wystąpieniu: „Rozegraj to inaczej – możliwości gier w badaniu kompetencji”, który podczas swojej prelekcji omówił zasady innowacyjnego badania kompetencji, podstawy metodologii oraz sposoby wykorzystania raportów kompetencyjnych.
Wnioski płynące ze spotkania w 2021 r. ekspertów ze szkół, samorządów, biznesu i organizacji pozarządowych w postaci praktycznego planu inicjatyw lokalnych, opartych na współpracy, mających inicjować zmiany w polskiej edukacji, dzięki właściwie prowadzonemu doradztwu przedstawiła Marta Wrzosek i Andrzej Pieńkowski z Katalyst Education, który realizuje projekt Mapa Karier w wystąpieniu: „Szkoła jako lokalne centrum doradztwa zawodowego – rekomendacje PowerED”.
Pani Magdalena Kamieniecka z Instytutu Badań Edukacyjnych w swoim wystąpieniu poruszyła problematykę sztucznej inteligencji, zjawiska przeciążenia informacyjnego poprzez poszukiwanie odpowiedzi na pytanie: „Czy zastąpią nas czatboty?”.
Drugi dzień konferencji miał charakter warsztatowy. Uczestnicy mogli przetestować nowe rozwiązania wspomagające pracę doradcy zawodowego, w bezpośredniej interakcji wymienić się poglądami i inspiracjami. Narzędzia coachingowe, pobudzające motywację do działania zaprezentowały: Katarzyna Abramowicz i Agata Szmeja z Gdyńskiej Sieci Doradztwa Zawodowego pod hasłem. „W kierunku rozwiązań”.
Zagadnienie networkingu, będącego zarówno narzędziem wspierającym działalność i rozwój doradcy zawodowego, jak i sposobem ograniczającym niepokój u naszych odbiorców co do przyszłości poruszyła w trakcie warsztatu Ewa Rostańska-Ciach.
O wyzwaniach zmiennego, nieprzezroczystego, pełnego meandrów świata opowiedziała podczas warsztatu szkoleniowego „Świat się zmienia i Ty się zmieniaj – jak ważna jest zmiana w rozwoju osobistym i zawodowym” Magdalena Paluch z Jaworznickiego Forum Doradztwa Zawodowego, proponując aktywne działania w kierunku rozwijania talentów i realizacji swoich marzeń.
Podczas kolejnego warsztatu poprowadzonego przez przedstawicielki Instytutu Badań Edukacyjnych dr Kamilę Pawłowską i Irminę Sokulską uczestnicy zapoznali się z zagadnieniami związanymi ze Zintegrowanym Rejestrem Kwalifikacji (ZRK), w kontekście idei uczenia się przez całe życie i rozwoju kompetencji doradcy zawodowego.
Maria Eiselt, Urszula Zblewska z kolei zaprezentowały praktycznie wybrane metody pracy odnoszące się do realizacji doradztwa zawodowego na przykładach z zakresu podstawy programowej historii i wiedzy o społeczeństwie w szkołach podstawowych.
Przedstawiciele Competence Game – Filip Tomaszewski i Tobiasz Naryniecki zaproponowali ćwiczenia opierające się na raportach z gier kompetencyjnych.
Wydarzenie dostarczyło uczestnikom wiedzy o nowych metodach pracy i narzędziach doradczych, stanowiło sposobność przećwiczenia nowych umiejętności w trakcie praktycznych warsztatów, a co bardzo istotne uświadomiło siłę współpracy w oparciu o sieci, dzięki którym można się wzajemnie inspirować, dzielić dobrymi praktykami i wzmacniać motywację.
Opracowała: Monika Mazur-Mitrowska
Stowarzyszenie Doradców Szkolnych i Zawodowych RP